Cestuj, vzdělávej se a bav se!

První měsíce na univerzitě se mi zdály skvělé, protože jsem zažíval stále něco nového. Jenomže postupně jsem si začal uvědomovat, že tohle všechno brzy skončí. Hlavou se mi honily různé myšlenky a obavy. Rozhodně jsem se nechtěl zařadit mezi zástupy absolventů bez zkušeností.

Abych vynikl a po studiu snáze našel uplatnění, rozhodl jsem se navázat nové kontakty a podstoupit určité výzvy. Byly zde 2 možnosti: vycestovat do zahraničí nebo si při studiu najít práci. Nakonec jsem si prošel obojím a to mi otevřelo dveře do světa. Tím to však nekončí…

Objevte možnosti Youth Exhange

Na sklonku studia jsem objevil možnosti „neformálního vzdělávání“ a Youth Exchanges (výměny mládeže). Kdyby se mě předtím někdo zeptal, o čem to všechno je, nejspíš bych mu nedokázal odpovědět. A je to hrozná škoda, protože mnoho lidí o podobných projektech stále neví. Přitom skýtají příležitosti pro cestování, vzdělávání, nová přátelství a v neposlední řadě také nové zážitky.

Youth Exchanges umožňují skupinám mladých lidí z různých zemí setkat se a žít společně po dobu 5 – 21 dnů. Na těchto mezinárodních projektech můžete očekávat účast na workshopech, různá cvičení, diskuze, outdoorové aktivity, vlastní prezentace aj. Často jsou aktivity prokládány výlety, takže účastníci poznají místní kulturu.

Podmínky účasti jsou jednoduché: stačí vám pouze správná motivace, věk pod 30 let a čas. Navíc nehraje roli, zda máte hluboko do kapes. Náklady totiž pomáhá hradit vzdělávací program EU Erasmus+.

Výměna mládeže v Turecku

Touha po osobním rozvoji a nových zážitcích mě přiměla přihlásit se na projekt zvaný „MusiCALL“ a za několik dní už jsem seděl v letadle do Turecka. Po celodenním cestování a závěrečné jízdě tureckým taxíkem jsme dorazili do hotelu, kde na nás čekali ostatní účastníci. Celkem nás mělo být 5 národností, včetně naší české výpravy.

První den jsme absolvovali seznamovací aktivity a drobné hry na povzbuzení, kterým jsme přezdívali „energiser“. Tím byla zaručena přátelská atmosféra po celou dobu projektu. Navíc to byla jedna z možností, jak lépe poznat své spolubydlící, protože jsme byli rozděleni na pokoje ve smíšených skupinkách. Poté nám byl představen program na následující dny a stanovili jsme si určitá společenská pravidla a cíle projektu.

Projekt byl sestaven tak, aby krok za krokem seznámil účastníky s problematikou přípravy veřejných událostí. Na vzdělávací program navázala příprava muzikálového představení, které bylo časově nejnáročnější.

MusiCALL lze popsat jako bezpečný prostor pro sdílení, učení a rozšiřování komfortní zóny. Různorodá sestava talentovaných lidí předávala ostatním účastníkům své znalosti a zdokonalovala jejich dovednosti v oblasti herectví, jednání na veřejnosti, brainstormingu, leadershipu, uměleckého projevu aj. Někteří účastníci se aktivně zapojovali do příprav teambuildingových aktivit, které používají animátoři.

Stanovením osobních cílů a poznáním vlastních limitů bylo podporováno vlastní sebevědomí a odvaha přijímat výzvy. Mnoho lidí zde poznalo, že jejich limity nejsou opravdové a mohou je překonat. Aby to však zvládli, museli se pokusit opustit svoji komfortní zónu.

Projekt jsme zakončili závěrečným zhodnocením (zpětnou vazbou ze strany účastníků i organizátorů), projekcí fotografií a videí a tzv. závěrečnou party. Všichni jsme si na sebe natolik zvykli, že nebylo divu, když se při loučení objevily na některých tvářích slzy.

Troufnu si říct, že každý účastník se vracel domů plný pozitivní energie a zážitků, na které bude vzpomínat ještě dlouhou dobu.

Tomáš Kolomazník

 

 

Zdroj fotografií: Tomáš Kolomazník

Chci víc od života než jen výuční list

Jen málo teenagerů má své hodnoty tak jasně uspořádané jako Stanislav Vlk. Možná to bude nelehkým startem, který mu život připravil. Své dětství ovlivnit nemohl. O to pevněji a svědomitěji se nyní, na prahu dospělosti, stará o svoji budoucnost.

První krůček na cestě ke svému snu si splnil v létě, kdy ukončil učební obor kuchař. „Neskutečně mě naplňuje vařit a vymýšlet nové recepty. V kuchyni zapomínám na okolní svět a soustředím se jen na vaření,“ říká Standa. Spousta lidí si možná představuje jen škrábání brambor a zahušťování omáček, ale o tom kuchařina není. „Je to neskutečně zábavný a kreativní proces. Můžete donekonečna zkoušet nové kombinace a postupy, objevovat neznámé suroviny a nikdy jejich možnosti nevyčerpáte.“ Standa se o tom přesvědčil na praxích i brigádách. Chtěl ale sbírat zkušenosti, jaké mu škola dát nemohla. A tak, jakmile to bylo možné, vyjel i na zkušenou do Německa. „Tam jsem si uvědomil, že na úspěchu musí člověk tvrdě pracovat a že se musím snažit, abych ve společnosti něco dokázal. Nechci být totiž dítě, na které si lidi ukážou: Ten je z děcáku a má jen učňák.“

Tu první část už Standa nezmění. V dětském domově žije většinu svého života. „Otec pil a nestaral se o nás. Matka se nám vůbec nevěnovala. Takže mě v devíti letech – zanedbaného a nevychovaného – umístili do Klokánku.“ Byl tam společně se sourozenci a nemůže si tamní pobyt vynachválit. „Věnovali se nám, dali nám základy slušného chování a naučili nás komunikovat s ostatními.“ Posledních pět let je Standa i se svými sourozenci v dětském domově v Kroměříži. A je zde šťastný: „Vychovatelé jsou hodní, zajímají se o nás a pomáhají nám na cestě životem.“

Ta Standova nyní vede na nástavbové studium oboru podnikání. „Rozhodl jsem se studovat, přál bych si dodělat maturitu a něco v životě dokázat. Jsem neuvěřitelně šťastný, že jsem získal stipendium z Fondu vzdělání od ČSOB a VDV. Hodně mi to usnadní život. Budu se moct věnovat škole naplno a jít za svým cílem.“ Tím je kromě maturitní zkoušky i další studium a časem třeba otevření vlastní menší restaurace.

Na rozdíl od svých vrstevníků Standa přemýšlí hodně dopředu. „Přál bych si v budoucnu spokojenou rodinu. Moc bych chtěl být hodný táta a spokojený manžel, protože to jsem doma nikdy neměl.“

Nezbývá než držet palce. A třeba si za pár let budeme při návštěvě restaurace ukazovat prstem na majitele: „Ten je z děcáku. A podívejte, kam to dotáhl!“

České univerzity na veletrhu Korea Study Abroad Fair Fall 2016

Na začátku října se 10 českých vysokých škol představilo korejským uchazečům o studium v zahraničí na největším korejském studentském veletrhu. Na Korea Study Abroad Fair Fall 2016 v Soulu se ve dnech 1. – 2. 10. 2016 prezentovaly na společném stánku v rámci iniciativy Study in the Czech Republic.

Zájem Korejců o Českou republiku je zřejmý, počet korejských návštěvníků v zemi neustále roste, o čemž svědčí i letošní nasazení jednoho z největších dopravních letounů světa Boeingu 747-8I na přímou linku Praha-Soul. Cílem společné prezentace na veletrhu tak bylo přesvědčit návštěvníky o kvalitách České republiky nejen jako turistické, ale také studijní destinace, a představit nabízené spektrum bakalářských, magisterských i doktorských programů v angličtině. Jižní Korea je po Číně a Indii největším vysílatelem studentů do zahraničí.
Mezi nejvíce poptávanými obory na českém stánku byly technické disciplíny, management, medicína i humanitní studia. Ing. Dana Brázdová, vedoucí Oddělení zahraničních styků na VŠE v Praze, poznamenala: „Vysoká škola ekonomická v Praze velmi ocenila příležitost propagovat nabídku cizojazyčných programů na veletrhu v Soulu. Největší zájem mezi studenty byl o anglicky vyučované magisterské navazující programy zaměřené na international business a management. VŠE stejně jako většina účastnících se škol využila zároveň pobyt k návštěvě partnerských vysokých škol v Koreji. Já jsem konkrétně navštívila prestižní Korea University Business School, jednu z nejlepších škol v zemi, se kterou jsme uzavřeli smlouvu na semestrální výměnné pobyty studentů.“ Vedle zájemců o studiu a představitelů institucí majících zájem o spolupráci s českými vysokými školami pak na stánek zavítala také třeba česky hovořící korejská absolventka Univerzity Karlovy. 

 

VÍCE INFORMACÍ
Study in the Czech Republic www.studyin.cz

Facebook https://www.facebook.com/studyincz

Dům zahraniční spolupráce www.dzs.cz

Veletrh Korea Study Abroad Fair 2016 www.uhak2min.com
  

 Zdroj obrázků: Dům zahraniční spolupráce

České vysoké školy navázaly nová partnerství na veletrhu v Liverpoolu

 

 

V polovině září se v Liverpoolu uskutečnil již 28. ročník mezinárodního veletrhu a konference Evropské asociace mezinárodního vzdělávání (EAIE). Sedmnáct českých vysokých škol se prezentovalo na společném stánku v rámci iniciativy Study in the Czech Republic, řízené Domem zahraniční spolupráce za účelem propagace českého vysokého školství v zahraničí.

Veletrh nabídl možnost setkání se zástupci univerzit z celého světa, které položily základ pro budoucí spolupráci se zahraničními institucemi a v mnoha případech přinesly i okamžité výsledky. Zástupci ČVUT v Praze například mimo jiné jednali o budoucí spolupráci s University of Technology Sydney či Beijing Insitute of Technology, diskutovali uzavření dohod o studijních programech typu „double degree“ s ÉTS Montréal a dohodli podmínky spolupráce a Memorandum of Understanding s University of Vermont. Mendelova univerzita v Brně projednala možnost spolupráce s univerzitami ve Spojených státech i prohloubení spolupráce se stávajícími partnery. Dohodnuta byla užší spolupráce se strategickým partnerem HAMK ve Finsku, jejíž součástí bude návštěva skupiny finských studentů. Ve stejném duchu se vyjadřuje Mgr. Eva Fichtnerová z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích: „Přivezly jsme návrhy na několik Memorand ofUnderstanding, nabídky spolupráce v oblasti double/joint programů, propagační materiály pro naše fakulty. Získali jsme mnoho dobrých kontaktů, s nimiž dále pracujeme.“

Většina zástupců českých škol byla s průběhem veletrhu spokojena. Jak poznamenala PhDr. Lucie Koutková, Ph.D. z Technické univerzity v Liberci: „Účast na EAIE nám umožňuje vést jednání s větším počtem partnerů na jednom místě, což šetří čas i peníze. Důležitou roli pro nás hrají také networking a možnost inspirovat se aktuálními trendy a dobrou praxí.“  Účastníci EAIE měli možnost v rámci programu konference využít prohlídku místních univerzit či navštívit velké množství seminářů na aktuální témata, týkající se například využití absolventských programů v propagaci studia v zahraničí či integrace uprchlíků ve vysokoškolském vzdělávání. Na veletrhu se pak vedle univerzit představila také řada agentur a společností nabízejících služby týkající se vzdělávání a recruitmentu studentů.

Příští ročník EAIE se uskuteční v září roku 2017 ve španělské Seville. Příležitost setkat se s kolegy a partnery z vysokých škol ovšem budou mít čeští zástupci vysokých škol již na přelomu května a června příštího roku. Tehdy se v Los Angeles bude konat 69. ročník konference a veletrhu NAFSA, jehož se vysoké školy spolu s Domem zahraniční spolupráce také každoročně účastní.

VÍCE INFORMACÍ
Study in the Czech Republic www.studyin.cz
Dům zahraniční spolupráce www.dzs.cz
Veletrh a konference EAIE www.eaie.org/liverpool.html

  

 Zdroj obrázků: Dům zahraniční spolupráce

Společnost AT&T a nezisková organizace JA Czech odstartovaly v Brně druhý ročník vzdělávacího projektu Aspire

Praha/Brno 11. října 2016 – JA Czech, česká kancelář mezinárodní vzdělávací neziskové organizace, v České republice založená panem Tomášem Baťou v roce 1992, a AT&T, globální komunikační společnost, odstartovaly druhý ročník vzájemné spolupráce v rámci projektu AT&T Aspire, původní firemní vzdělávací iniciativy zaměřené na podporu studentů ve škole i mimo ni. Smyslem projektu je poskytnout studentům praktické zkušenosti v oblasti IT a telekomunikací za podpory dobrovolníků z řad zaměstnanců AT&T.

„Projekt AT&T Aspire měl loni úspěch jak u studentů a jejich vyučujících tak i u našich zaměstnanců, kteří do něj byli zapojeni jako dobrovolníci. Pro letošní ročník jsme společně s JA Czech přidali nové aktivity – Hackathon Junior, programátorskou soutěž, sportovní den a workshopy zaměřené na tzv. tvrdé a měkké dovednosti, z nichž některé jsou určeny výhradně pro dívky. Naším záměrem je přitáhnout mladé lidi k oblasti IT a telekomunikací,“ uvedl Ladislav Venc, generální ředitel AT&T v České republice.

V rámci projektu je připraveno 17 aktivit zahrnujících 8 projektových dnů, 4 workshopy, 3 stínování manažerů AT&T studenty (job shadowing), Hackathon Junior a sportovní den. Dva workshopy jsou připraveny ve spolupráci s další neziskovou organizací Czechitas. Organizátoři předpokládají účast zhruba 500 studentů a studentek. Projekt startuje v říjnu 2016 a potrvá do června příštího roku, všechny aktivity proběhnou v Brně.

Ladislav Chvátal, ředitel rozvoje projektů JA Czech, upozorňuje na způsob přihlašování škol: „Kromě přidání nových aktivit jsme změnili i způsob přihlašování pro školy, které nyní bude mnohem jednodušší. Školy se mohou do projektu hlásit přes interaktivní formulář, o kterém najdou více informací na našich webových stránkách.“
„V letošním školním roce je naším cílem zvýšit počet zúčastněných škol s cílem dát studentům z menších měst příležitost navštívit naše kanceláře, setkat se s našimi zaměstnanci a dozvědět se o nás více. Zároveň se chceme zaměřit na dívky a přitáhnout je blíže k technologiím, protože jak víme, dokážou být této sféře velkým přínosem,“ uvedla Zuzana Kirchnerová, speciální koordinátorka projektu Aspire v České republice.

AT&T Aspire v loňském školním roce – projektové dny, stínování manažerů a kreativní karty

Do pilotního ročníku projektu se loni zapojilo 584 studentů z 20 středních škol, kteří se zúčastnili 20 projektových dnů. Do projektu se zapojilo více než 110 dobrovolníků z AT&T. 62 studentů stínovalo manažery AT&T, kteří si vyzkoušeli práci v korporátním prostředí. Tzv. job shadowing pomáhá studentům představit si jejich budoucí kariéru a vzdělávací cestu.

Marie Potůčková, zástupkyně ředitele Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví, Čichnova, Brno vysvětluje, proč se škola zapojila do projektu AT&T Aspire: „Odpověď je jednoduchá. Studenti se potřebují dostat do reálného světa. Dosud máme od studentů na projekt jen pozitivní zpětnou vazbu. Já takovým aktivitám tleskám a ve škole děláme všechno proto, aby se mohli zúčastnit takových projektů. Studenti si zkusili, jaké to je prezentovat se na veřejnosti, práci v týmu – jak se v týmu nastavují pravidla, komunikaci a prezentaci. Myslím si, že to jsou věci, které jim ve škole můžeme nabídnout jen v omezeném rozsahu.“

O JA Czech

JA Czech je českou kanceláří organizace Junior Achievement, která je nejstarší a nejrozsáhlejší vzdělávací neziskovou organizací na světě. Vznikla v roce 1919 v USA a dnes působí ve více než 120 zemích světa. Do jejích programů se každoročně zapojí na 10 milionů dětí a studentů.
Českou kancelář JA založil v roce 1992 pan Tomáš J. Baťa. Vzdělávací programy JA Czech v České republice od té doby absolvovalo více než 350 tisíc mladých lidí. JA Czech je akreditována Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a pedagogům poskytuje akreditovaná školení.  Organizace je členem Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV).
Základem vzdělávacího systému JA Czech je propojování světa firem a škol. Hlavní činností organizace je program JA Firma zaměřený na podporu podnikavosti mladých, více na www.jafirma.cz. Organizace nabízí studentům možnost získat mezinárodně uznávaný certifikát podnikatelských dovedností ESP – Entrepreneurial Skills Pass.  
Organizace je financována zejména z darů partnerů. K nejvýznamnějším patří AT&T, Bata Shoe Foundation, Citi Foundation, Hyundai, MetLife, Hewlett-Packard Enterprise a Raiffeisenbank. JA Czech je součástí JA Europe.  Více informací o JA Czech naleznete na www.jaczech.cz.

O filantropii a sociálních inovacích v AT&T

AT&T se zavazuje podporovat vzdělávání, posilovat komunity a zdokonalovat kvalitu života. Díky těmto aktivitám má firma dlouholetou tradici investování do vzdělávacích projektů, propagování vzdělávacího a ekonomického úsilí nebo řešení komunitních potřeb. AT&T Aspire je původní firemní filantropická iniciativa podporující inovace ve vzdělávání díky rozmanitým zdrojům zaměřená na podporu financování, technologií, firemního dobrovolnictví a mentoringu. Díky projektu Aspire společnost překročila hranici 250 milionů dolarů v rámci plánu investování 350 milionů dolarů do vzdělání v období let 2008 – 2017.

Zdroj fotografií: JA Czech

Žáci a učitelé se budou učit programovat s projektem Škola dotykem HRAVĚ

Nezisková organizace EDUkační LABoratoř spouští svůj další projekt s názvem Škola dotykem HRAVĚ. Jeho cílem je seznámit žáky a učitele základních a středních škol s možnostmi programování. Od října budou ve specializovaných prostorech Centra robotiky v Plzni probíhat odborné workshopy. Zájemci se seznámí se základními pravidly programování, vyzkouší si pro ně vhodné programovací prostředí a naučí se prezentovat a sdílet vlastní projekty.

Žáci a učitelé budou primárně pracovat s mobilní aplikací ScratchJr a její online verzí SCRATCH. Aplikace jsou zdarma běžně dostupné, a protože jsou založeny na jednoduchém systému spojování příkazových dlaždic, jsou vhodným nástrojem pro pochopení základního principu programování. „Již letos v červnu na konferenci Škola dotykem ŽIVĚ 2 – Boříme mýty digitálního vzdělávání jsme tvrdili, že programování není pouze pro ajťáky a praxe nám ukázala, že tomu tak opravdu je. Základy programování se může naučit opravdu každý, a to už i žáci na prvním stupni základní školy. Ministryně školství Kateřina Valachová před časem uvedla, že děti by se mohly učit programovat v rámci volnočasových aktivit ve vědeckých a kulturních centrech. Projekt Škola dotykem HRAVĚ, který realizujeme ve spolupráci s Domem digitálních dovedností, přesně tyto vize naplňuje,“ uvedl Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř.

Semináře budou probíhat od října do prosince v Centru robotiky v Plzni. „Programování ve školách často vyvolává v široké veřejnosti, ale i mezi pedagogy dost nepřesnou či neúplnou představu o náplni daných aktivit. Takové představy rádi vyvrátíme. Nemáme v plánu docílit výchovy velkého počtu budoucích programátorů a IT odborníků, nicméně informace o tom, že v roce 2020 bude v Evropě chybět na 800 000 odborníků z této oblasti, je děsivá. Každopádně vraťme se na úroveň základních, popřípadě i mateřských škol. Naším cílem je učit žáky a studenty přemýšlet, lépe porozumět technologiím a dozvědět se něco víc o informatice jako takové. Umět programovat není cílem, ale prostředkem k rozvoji klíčových kompetencí, informatického a algoritmického myšlení,“ konstatovala Martina Kupilíková, metodička vzdělávání Centra robotiky. Workshopy jsou bezplatné a učitelé nebo učitelé se svými žáky se na ně mohou přihlásit na webu www.dddplzen.eu/events/rubrika/pedagogove.

Projekt Škola dotykem HRAVĚ realizuje EDUkační LABoratoř ve spolupráci se společností Samsung Electronics Czech and Slovak, která se v rámci strategie společenské odpovědnosti dlouhodobě zaměřuje na digitalizaci vzdělávání a rozvoj digitálních dovedností mladých lidí a dětí, a tak jim pomáhá k lepšímu uplatnění na trhu práce a koneckonců i ke zkvalitnění běžného, již hodně „digitálního“, života. „V Samsungu věříme, že programování je dovednost, kterou zvládnou i ty nejmenší děti, bez znalostí čtení a psaní. Zastáváme názor, že programování je o správném pochopení souvislostí a logickém myšlení, rozvíjí dovednosti určení příčiny a následku, učí zadat správný příkaz, aby se stalo to, co požadujeme,“ prohlásila Zuzana Zelenická, Corporate Citizenship Manager společnosti Samsung a dodala: „Pro naše potřeby jsme vybrali program Scratch a zejména jeho tabletovou verzi ScratchJr, která pomocí přiřazování lišt s příkazy ovládá figurky a vytváří jednoduché animace. Je úžasné sledovat, jak již žáci na základní škole během pár hodin rozpohybují figurky a vytvoří jednoduchou hru. Mnohdy si ani neuvědomí, že se hraním učí dovednosti, které jim budou užitečné nejen na hodině programování, ale i v dalších činnostech.“

O projektu Škola dotykem
Ve školním roce 2016/2017 je projekt Škola dotykem rozšířen o navazující projekty Škola dotykem AKADEMIE, Škola dotykem UNIVERZITA a Škola dotykem HRAVĚ. Do výzkumného projektu Škola dotykem je v České republice zapojeno 12 škol a 4 univerzity. Jeho realizátorem je nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou Samsung Electronics Czech and Slovak. Od začátku školního roku 2014/2015 mají vybrané školy k dispozici tablety, interaktivní obrazovky a další potřebné technologické a softwarové vybavení. Projekt Škola dotykem získal záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Více na www.skoladotykem.cz.

O neziskové organizaci EDUkační LABoratoř
EDUkační LABoratoř je nezisková organizace, která podporuje rozvoj inovativních forem výuky. Hlavním cílem je zvýšit popularitu využívání moderních vzdělávacích technologií na školách a ukázat jejich přínos a význam pro modernizaci školství. Více informací naleznete na www.edulabcr.cz.

O Domu digitálních dovedností
Dům digitálních dovedností (DDD) v Plzni je moderní volnočasové centrum zaměřené na vzdělávání s nejnovějšími ICT technologiemi. Nabízí volnočasové aktivity pro děti, dospělé i seniory v podobě kurzů a kroužků. Hlavním cílem tohoto projektu je rozvíjet znalosti z oblasti ICT a objevovat jejich praktické využití v každodenním životě. Součástí DDD je Centrum robotiky se zaměřením na robotiku a drony, přírodní vědy, výrobu, elektroniku a stavitelství. Dalším důležitým pilířem Domu Digitálních Dovedností je vzdělávání a podpora pedagogů mateřských a základních škol zřizovaných Magistrátem města Plzně v oblasti programování, robotiky a využívání digitálních technologií ve výuce. Více na www.dddplzen.eu.

zdroj fotografií: EDUkační LABoratoř 

Letní setkání učitelů u krajanů a lektorů češtiny již tradicí!

 

 

Koncem srpna se v Domě zahraniční spolupráce uskutečnilo již 8. společné setkání učitelů u krajanů a lektorů češtiny v zahraničí. Účastníci se seznámili s novými trendy ve výuce češtiny jako cizího jazyka a také s důležitými novinkami Programu podpory českého kulturního dědictví v zahraničí, který vstoupil do dalších pěti let své existence.

Program oživil svým vyprávěním absolvent lycea v Dijonu režisér Zdeněk Troška. Bohemistickou část zahájil dr. Jiří Nový z FF UP v Olomouci s příspěvkem Certifikovaná zkouška ECL z češtiny pro cizince a dr. Markéta Pravdová, vědecká pracovnice Ústavu pro jazyk český AV ČR, prezentovala knihu Čeština nově od A do Ž. Závěrem vystoupila akademická malířka a spisovatelka Renáta Fučíková, která představila svoji tvorbu, především novou knihu Praha v srdci.

U příležitosti setkání učitelů u krajanů a lektorů vyšlo již 8. číslo elektronického bohemistického časopisu Krajiny češtiny, jehož tématem je 700. výročí narození Karla IV., krále českého a císaře římského, viz odkaz http://www.dzs.cz/cz/program-podpory-ceskeho-kulturniho-dedictvi-v-zahranici/obecne-informace-o-krajinach-cestiny/.

Setkání se zúčastnilo na 80 hostů: učitelé u krajanů, lektoři češtiny a hosté (PhDr. Tomáš Grulich – senátor); představitelé organizací, které se podílí na administraci Programu podpory českého kulturního dědictví v zahraničí – MŠMT (Mgr. et. Mgr. Dana Prudíková, Ph.D., náměstkyně ministryně školství), MZV (Ing. Jaroslav Kantůrek, zmocněnec pro krajanské záležitosti) a DZS (Ing. Iva Tatarková, ředitelka DZS).

Náměstkyně ministryně ocenila kvalitní, náročnou a nikdy nekončící práci učitelů a lektorů a jejich důstojnou reprezentaci ČR v zahraničí: „Za sebe i za paní ministryni mohu přislíbit, že se podpoře výuky českého jazyka v zahraničí nepřestaneme věnovat.“

Na přiložené fotografii (autor Jan Rudolf) jsou účastníci setkání v čele se senátorem dr. Tomášem Grulichem, náměstkyní ministryně dr. Danou Prudíkovou, zvláštním zmocněncem pro krajanské záležitosti MZV Ing. Jaroslavem Kantůrkem a ředitelkou DZS Ing. Ivou Tatarkovou.

Dům zahraniční spolupráce (DZS) je příspěvková organizace zřízená Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, která zajišťuje styky se zahraničními subjekty v oblasti školství a vzdělávání. Součástí DZS je také Národní agentura Erasmus+. Informace k programu Erasmus+ naleznete na www.naerasmusplus.cz.

Více informací o aktivitách DZS je k dispozici na www.dzs.cz

 

Test IT Fitness prověří počítačové dovednosti žáků, studentů i široké veřejnosti

 

 

V rámci kampaně eSkills for Jobs 2015 – 2016 Dům zahraniční spolupráce opět nabízí všem školám i široké veřejnosti možnost prověřit si počítačové dovednosti prostřednictvím IT Fitness testu. Testování, které probíhá pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, bylo spuštěno 20. září a skončí 30. listopadu 2016. Každý účastník obdrží po absolvování testu certifikát se svou úspěšností. Testování je zdarma, zapojit se může každý.

 „Letošní test prošel mírnou optimalizací, kdy jsme na základě zpětné vazby od loňských účastníků upravili některé otázky a jejich odpovědi tak, aby byl celý proces pro účastníky jednodušší a srozumitelnější. IT Fitness test se stejně jako v minulých letech zaměřuje na zvládnutí teoretických i praktických otázek a úkolů z oblasti informačních technologií, jež většina z nás řeší v běžné práci s počítačem – s jeho softwarem, textovými, tabulkovými, grafickými editory, hardwarem či internetem, ale také mobilními aplikacemi využívanými v dotykových zařízeních,“ uvádí k testu Pavla Šabatková z Domu zahraniční spolupráce.

Test je rozdělen do dvou úrovní. První úroveň je určena žákům základních škol, druhá žákům středních, vyšších odborných a vysokých škol a široké veřejnosti. Je k dispozici online a není nutné jej nijak instalovat. Zájemci do testu vstoupí na základě jednoduché registrace. Zpracování samotného testu, který obsahuje 25 otázek a úkolů, trvá přibližně 45 minut. Správné odpovědi budou zveřejněny na profilech účastníků po oficiálním ukončení testování.

Dům zahraniční spolupráce test IT Fitness nabízí již popáté. Výsledky testu v minulém roce upozornily na slabé i silné stránky českých uživatelů. Žákům základních škol se nejvíce dařilo v otázkách vyhledávání praktických informací na internetu a v práci s Google dokumenty. Překvapivě značné mezery se objevily ve znalostech o aplikacích pro tablety a chytré telefony. Potíže jim dělalo také nastavení profilu na sociálních sítích a práce se vzorci v tabulkovém procesoru. Žáci středních škol prokázali dobré znalosti v práci s kancelářskými programy, problémy jim nečiní ani vyhledávání na internetu. Naopak rezervy se našly v otázkách bezpečnosti a ochraně počítačových systémů, a to zejména bezpečném chování na internetu a ochraně citlivých údajů. Bližší informace k výsledkům testu IT Fitness 2015 najdete zde.

Příklady otázek testu IT Fitness:

  • kategorie Základní škola, okruh Vyhledávání na internetu:

Městem Žďár nad Sázavou protéká řeka Sázava. Která z ulic vede přes tuto řeku?
a) Neumannova     
b) Nábřežní
c) Žižkova
d) Vodárenská

  • kategorie Střední škola a veřejnost, okruh Bezpečnost a počítačové systémy:

Zpracovávám školní referát o svatovítské katedrále, který mám následně uveřejnit na svém blogu. Chci do něj vložit zajímavé fotografie, které jsem našel na internetu. Které z následujících tvrzení je pravdivé?
a) Fotky smím použít, pokud uvedu zdroj webové stránky.
b) Fotky smím použít, protože byly volně dostupné na internetu.
c) Fotky smím použít, pokud si na zdrojové stránce ověřím, že je tam uveden souhlas s tím způsobem využití.
d) Fotky smím použít, protože jde o národní kulturní památku.

 *v obou případech je správná odpověď c)

Užitečné odkazy:
České webové stránky kampaně: www.itfitness.cz
Evropské stránky kampaně: http://eskills4jobs.ec.europa.eu/
Facebook: www.facebook.com/eskills4jobsCZ
Twitter: https://twitter.com/eSkills4JobsCZ

Celoevropská kampaň eSkills for Jobs 2015-2016  (http://eskills-week.ec.europa.eu/) je iniciována Evropskou komisí, Generálním ředitelstvím pro podniky a průmysl. V České republice je kampaň koordinována Domem zahraniční spolupráce a informace o ní jsou k dispozici na webové stránce www.itfitness.cz. Úkolem této iniciativy je motivovat mladé lidi, především žáky a studenty základních a středních škol, ke studiu a profesnímu uplatnění v oblasti informačních a komunikačních technologií. Kampaň se také snaží vzbudit zájem široké veřejnosti o zvyšování úrovně počítačových dovedností v každodenním i profesním životě.

Dům zahraniční spolupráce (DZS) je příspěvková organizace zřízená Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, která zajišťuje styky se zahraničními subjekty v oblasti školství a vzdělávání. DZS zároveň administruje na národní úrovni vzdělávací programy mezinárodní spolupráce; zejména program Erasmus+ Více informací o aktivitách DZS je k dispozici na www.dzs.cz nebo www.naerasmusplus.cz.

 

Zdroj obrázků: Dům zahraniční spolupráce

Pedagogové předávají zkušenosti z programu Amgen Teach už třetím rokem

Praha, 12. 9. 2016 – Evropský vzdělávací program Amgen Teach má za sebou již dva roky úspěšných přednášek a vzdělávacích workshopů pro pedagogy chemie základních a středních škol. Tyto semináře organizuje Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (VŠCHT Praha) ve spolupráci s Nadací Amgen, která program financuje. Na kurzech zaměřených na badatelský způsob výuky se za poslední rok učitelé mohli dozvědět více například o nanotechnologii či forenzní technologii. Zkoumali komunikační schopnosti studentů a vzdělávali se v oblasti chemických pokusů, jimiž mohou výuku obohatit. Ve školním roce 2014/2015 se programu zúčastnilo 110 učitelů. V akademickém roce 2015/2016 kurzy navštěvovalo 210 pedagogů. Díky tomu si tak mohlo v hodinách chemie a dalších přírodních věd rozvinout své badatelské dovednosti již přes 22 tisíc žáků středních a základních škol.

Kurzy Amgen Teach by doporučilo svým kolegům 100 % zúčastněných učitelů.

V České republice probíhají již třetím rokem úspěšné učitelské workshopy v rámci vzdělávacího programu Amgen Teach. Workshopy nabízejí pedagogům profesní rozvoj a pomáhají jim motivovat žáky ke vzdělávání v oblasti přírodních věd. Po jejich absolvování 80 % učitelů uvedlo, že jim program pomohl dosáhnout vysoké úrovně vzdělání v oblasti inovativních vyučovacích metod, konkrétně badatelsky orientované výuky. Zúčastnění hodnotí kladně nejen vysokou úroveň přednášek a praktických ukázek, ale také poskytnuté materiály a kontakt s ostatními učiteli chemie. „Na všech kurzech si zájemci mohou předávat zkušenosti jak s ostatními pedagogy, tak s odborníky z VŠCHT Praha. Ti jim v rámci svých přednášek představí nové trendy a poznatky z oblasti chemie. Přednášky účastníkům poskytují inspiraci k finančně dostupným pokusům a jiným interaktivním formám studia, které mohou zařadit do své výuky,“ vysvětluje prof. Karel Melzoch, rektor VŠCHT Praha. O úspěšnosti kurzů svědčí i 90% spokojenost zúčastněných s organizací a obsahem kurzu. Celých 100 % absolventů pak uvedlo, že vzdělávací program doporučí svým kolegům. „Kurz byl pro mne příjemný a bohatý na poznatky a experimenty a mohla jsem zde navázat spolupráci s ostatními kolegy chemiky. Celkový přístup byl velmi profesionální a mohu kurz jedině doporučit,” uvádí pedagožka Ing. Eva Honsová z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze.

Žáci potřebují pro studium přírodních věd motivaci ze strany učitele

Učitelé potřebují své vyučovací hodiny efektivně naplnit, aby žáky pro studium přírodních věd motivovali. Mnoho pedagogů ale nemá přístup k průběžnému školení ani k materiálům potřebným pro uplatnění moderní výuky. Program Amgen Teach si proto klade za cíl předat pedagogům prostřednictvím kurzů zkušenosti, které jim pomohou věnovat se svým žákům poutavou formou. Kromě toho nově zahájil přípravu příručky inovativní výuky pro učitele chemie. Nic podobného dosud v ČR vydáno nebylo. „Vývoj vědy je pro nás velmi důležitý. Cílem Amgen Teach je, aby se lidé v tomto oboru dál vzdělávali a mohli předávat své zkušenosti, poznatky a nadšení ostatním. Je dobré vědět, že učitelé jsou naším programem motivováni,“ doplňuje PharmDr. Mark Bachleda, MBA, ředitel společnosti Amgen v České republice, jejíž nadace program Amgen Teach financuje.

O programu Amgen Teach

Program Amgen Teach je celoevropská iniciativa, která je řízena European Schoolnet, nevládní organizací se sídlem v Bruselu. V současné době se realizuje v 10 evropských zemích s celkovým rozpočtem 60 milionů korun – vedle České republiky ještě v Belgii, Francii, Německu, Irsku, Itálii, Polsku, Rakousku, ve Španělsku a v Turecku. Program Amgen Teach je v každé z vybraných evropských zemí připravován ve spolupráci s přední vzdělávací institucí v oblasti přírodních věd, v České republice s Vysokou školou chemicko-technologickou (VŠCHT Praha)

Amgen Teach

Zvolte nejhezčí maturantku a maturanta roku 2017

1. září zahajuje 9. ročník internetové soutěže www.MissMaturita.cz. Přihlaste se nebo hlasujte každý týden až do 28. února 2017. Můžete vyhrát značkové doplňky a oblečení, přípravné kurzy k maturitě a přijímacím zkouškám, sedací vak a další ceny.

Jak se přihlásit?

Pokud jste maturanti 2016/2017, stačí provést krátkou registraci na stránkách soutěže, přihlásit se a vložit alespoň dvě fotky do profilu.

Pak musíte přesvědčit co nejvíce známých, kamarádů a rodinných příslušníků, aby vám každý týden posílali hlasy. Boj je dlouhý, ale výhry za to stojí 🙂

Jak hlasovat?

Povolíte na Facebooku aplikaci MissMaturita a každý týden až do konce února můžete poslat hlas oblíbeným soutěžícím.

Soutěž pořádá agentura AMOS – KamPoMaturite.cz, s.r.o., specialista na přípravu k maturitě a přijímacím zkouškám na VŠ.

Více na www.MissMaturita.cz.

MissMaturita

Zdroj obrázku: www.kampomaturite.cz